äventyren i Mexico....

förutom att spisa och dricka färgglada cocktails sa ville vi ända se lite av det vi kunde i Mexico.
vi träffade upp en Guide och sa bestämde vi alla turer i förväg.

det första som stod pa listan var Chichén Itza. först ville jag inte alls se detta da jag hellre ville se Tulum. men det kändes mer sevärt pa nagot sätt. Chichén Itza tillhör "The 7 wonders of the world" och är en stad byggda av Mayaindianerna. det var häftigt och spektakulärt! Dock en lang bussresa för att komma till stället, väl pa plats sa fick "varan" grupp en guide som visade och berättade i ja, kanske tva timmar. Fast det var lite döden för det var sjukt varmt, som tur var hade vi moln men det var ända sa det bara rann pa ryggen. Intressanta berättelser om Mayaindianerna, om kalendrar och om jordens s.k undergang 2012. Det som skrämde mig mest var nog ända historierna om jaguarerna. Trots att mayaindianerna dyrkade kattdjuren sa var det manga som blev dödade av mjauarna da de fick promenera manga mil i djunglarna.

Under "pyramiderna" sa bodde det massa leguaner. Retliga som fan!

efter Mayaäventyret fick de som ville bada i en underjordisk "grotta". Vi hade ont om tid men jag ville ända göra det, sa av med brallorna och sa var det bara att hoppa i. Det var lite läskigt för det var sa mycket turister sa man var typ rädd att  ngn skulle hoppa pa en eller att man skulle göra tvärtom och sa var det läskiga svarta fiskar i vattnet. men efter en het dag var det minst sagt uppfriskande och efterat fick vi corona pa bussen. Nice!

det andra som stod pa listan var att simma med delfiner. okej, det kan lata lite cheesy och sa, men jag har alltid velat göra det och  alla som känner mig vet ju att jag egentligen borde vara marinbiolog än att jobba pa hotell hoho...
vi fick betala dyrt för att träffa djuren. Det kostade över tusen spänn och när vi väl kom till reservaret fick vi inte ens ha med kamera (strikt förbjudet). Blev verkligen besviken, man vill ända ha ett minne?
Men det löste sig i och med att en fotograf följde efter varje upplevelse man hade delfinerna, sa man senare fick köpa bilderna saklart. Jag och Michael köpte varsinn bild, tillsammans gick kalaset pa 54 dollar. Förbaskat dyrt med andra ord.
Vi fick en lektion tillsammans med ett annat par, vi fick lära oss lite om delfinernas anatomi (intressant fakta här är att den ena delfinen hade en uppochner stjärtfena och ett stort hajbett pa magen) och sedan hade de givetvis lite show för oss medan vi fick "leka" med dom genom att lära oss olika knep osv. De var urgulliga och jätte charmiga, men ja.. det kändes lite fel att betala för nagot som liknar robotanimationer. De kunde ju inte göra nagot annat än att leka. Men o andra sidan roar de väl sig pa det ocksa. Jag tror verkligen inte att de led av nagot, guiden var skitbra..men det kandes bara väldigt rutinerat. men! jag sag en tre manaders babydelfin. hjärtat smälte!

dagen efter skulle vi pa "shoppingtur" men där gick allting bara at helvete ha ha...
för det första var varan bil en timme sen.
och sa var det en jättefin dag och jag blev skitjurig för det kändes som att hela dagen var slösad pa att vänta...
när varan chaufför väl kom sa blev vi avsläppta vid en inglasad butik (fast det var typ en marknad). Och sü fort vi tar ner fötterna pa marken sa springer det fram en "sail manager" som springer bakom oss under hela vistelsen pü den här butiken. och det var fan bara skitsouvenirer, vi hade väl mer tänkt oss handgjorda, fina saker. Men det här var bara... nej. Och sa fick man daligt samvete för man kände sig ju tvungen att köpa nagot. och personen som gick bakom tjatade sa att öronen blödde. "Special price for you senorita". Man ba "fuck off" och sa skulle snubben ha tips sa han kunde köpa en "chicken taco" enligt honom själv. Jag slutade med en flaska tequila, en pyramid i fiskben och en docka till Lykke.
Sedan blev vi skjutsade till en galleria där vi äntligen fick ga själva. Gallerian var gigantisk, däremot hade vi ont om tid sa gjorde en snabb affär inne pa Zara.

Nytt halsband.

Det sista som vi "gjorde" utanför muren till hotellet var snorkling. Nagot som pa senare tid har blivit en rolig hobby för mig. Ett maste i hav!
Dessutom var det bara halvdag, vilket var skönt.
Ganska lang bilresa, snorklade pa tva olika rev. Ett grundt, ett djupt.
Sag bl.a muräna, krabba, bläckfisk, en halvstor rocka, en annan krabba som sag ut som en spindel och sa massa färglada fina firrar. Revet var dock ganska brunaktigt, inte lika fint som pa Gili öarna (herre, kan ngt sla det?).

fiskstim

en annan grej som jag provade pa för första gangen var segling och kajaking som jag o Michal gjorde pa tu man hand. Skitläskigt var det. Jag har sett alldeles för manga hajfilmer tror jag, det var nämligen det ända jag kunde tänka pa. Haj och haj. Fenor och mörka skuggor.

Bilden är ifran min första vistelse i Österrike, avnjuter en schnitzel!

hej hej!

befinner mig i Österrike just nu, men inte sa länge till för imorgon sa aker vi ju och tagluffar a la Europa.
sitter med en kopp pepparmintsté, har sa svullen magen. har ätit nagot sa höstigt som en soppa gjord av pumpa. men tror det snarare beror mer pa all Riccola jag proppade i mig tidigare idag... är nämligen snorförkyld. vet inte om det var flyget fran Mexico eller väderkontrasterna... pigg är jag inte!

känner av lite hemlängtan just nu, nu är det inte langt kvar tills jag far träffa mamma och pappa igen. det kändes jobbigt att komma hem fran Mexico, just för att jag inte har nagot direkt hem och fortfarande lever i en väska.
Det hade varit sa skönt att bara plocka ut allting och hänga in i en garderob, lägga prylar pa sina rätta ställen.
Nog med gnäll, jag har det ju faktiskt bra alltsa.
M har skaffat en lägenhet här i Österrike, han är ju i samma sits som jag och han kände väl att det inte riktigt gick längre sa snart kan han ha alla sina saker pa ett ställe. Jag är glad för hans skull,. men nagot avundssjuk blir jag ju ocksa. fan, jag vill verkligen ha ett hem!
Fast inte i Österrike.

För nagra dagar sedan kom jag hem fran en fantastisk resa i Mexico! Vi hade det superbra!
Men jag tror att tagluffen kan bli cool, schyssta vänner och intressanta länder!

Mexico dag ett.

Hellu!

Klockan är strax sju på morgonen, sitter på balkongen på våran "utesäng" och har precis avnjutit en soluppgång. Sovit i 10 timmar, pigg o glad klockan sex på morgonen. Denna jetlag...

Vi har kommit till ett lyxhotell, jag skojar inte! Det är fin klädsel på hotellets alla restauranger, det är champagne överallt och rummet är fan heeelt fantastiskt. Nästan alla gäster är amerikaner, så vi känner oss ganska annorlunda he he.
hotellet är också enormt stort, eller själva resortet är det. Fyra pooler. Fem restauranger (all inclusive bara att välja och vraka), utsikten är magisk. hav och hav. Fast en del sjögräs då...

vi anlände igår på dagen, det blev inte att vi gjorde så mycket än att njuta av vårat hotellrum (seriöst, jag känner mig som en rik kändis från USA. Typ Paris Hilton. Deras come true?) och så hade vi en tre rätters på en av restaurangerna.

Igår var det sol och varmt, men har fått höra att det har regnat och så. Men om det regnar så regnar det ju, fan vi har en jacuzzi på rummet och fri minibar med goda grejer. Det ordnar sig.

Idag ska vi nog bara njuta av hotellet och vara fulla. sedan ska vi på ett sådant där möte om vad man kan göra här. Blir kewl.

Flr övrigt köade vi i över en timme vid passkontrollen i Mexico. Då kände man sig inte som Paris Hilton alltså. Fy fan så vidrigt och så amerikanare som klagar som vanligt på allt.

London var okej, jag kan inte hjälpa att jag tycker att deras frukostar ser ut som en bakisspya. Korv, ägg och bönor i en mix. Ohwell, de hade pannkakor. var skönt att sova i typ fyra timmar i af och ta en dusch.

Planet var jobbigt men såg bra filmer, what to expect when you are expecting, haha görrolig!

nu ska jag dricks upp mitt tranbärste och starta den här dagen,

Vet inte hur jag lägger upp bilder på ipaden.